Medical Taping

Wat is het Medical Taping concept? Kan Medical Taping zinvol zijn bij ontstekingen of vochtophoping?

De basis van het medical taping concept (MTC) werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Hier werden destijds een nieuwe tapemethode ontwikkeld vanuit de gedachten dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen. De achterliggende gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor o.a. Doorbloeding, lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren kan dat dus een scala aan klachten en aandoeningen geven.

Effecten en indicaties

Het toepassingsgebied van MTC is erg breed. Het kan gebruikt worden als (na)behandeling van blessures, reduceren van ontstekingen of vochtophopingen, pijndemping, houdingscorrecties, ondersteunen van gewrichtsfuncties en overbelastingsklachten. Medical taping wordt ook steeds meer gebruikt in de sportwereld, de tape zorgt er vaak voor dat er pijnvrij gesport kan worden.

Hoe werkt het?

De elastische tape, in verschillende kleuren, zorgt ervoor dat de opperhuid wordt opgetild, waardoor het volume van de tweede huidlaag met daarin de haarvaten groter wordt. Hierdoor ontstaat een betere doorbloeding, waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd en voedingsstoffen sneller worden aangevoerd. Tevens wordt door de liftende werking van de tape de druk op de pijnreceptoren minder, waardoor de pijn vermindert dan wel verdwijnt. Door het continu stimuleren van het natuurlijke genezingsproces van het lichaam zelf, in combinatie met het meerdere dagen kunnen dragen van de tape, zorgt de tape voor een unieke 24-uur per dag behandeling. Waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

Behandelmogelijkheden met Medical Taping

Medical Taping is geschikt voor de behandeling van zeer uiteenlopende klachten:

• slappe spieren op spanning brengen;
  • gespannen spieren rust geven;
  • spieren beschermen tegen overbelasting;
  • gewrichten beschermen;
  • pijn dempen;